Dušan Vlk sa rozrozprával o tréningovom remesle brankárov

Autor: HKM Zvolen Dátum: 23.5.2023

Novou posilou trénerského tímu HKM sa pred niekoľkými dňami stal Dušan Vlk, ktorý pod Pustým hradom bude mať na starosti brankárov. Okrem A-čka sa bude venovať aj mladým brankárom v našom klube a pomáhať im v rozvoji. V rozsiahlom rozhovore 41-ročný rodák zo Skalice priblížil fanúšikom svoju prácu a tréningové procesy v tejto oblasti.    

 

Čo vás priviedlo k trénovaniu brankárov?
V lete 2013 som bol na brankárskom kempe v Slovinsku u kamaráta a trénera Davida Marlina. A on mi vnukol myšlienku, že by som sa mohol začať venovať brankárom. Keďže som v tom čase mal aj civilné zamestnanie, vôbec som nad tým neuvažoval. Lenže asi po mesiaci sa mi to „rozležalo“ v hlave a prihlásil som sa na trénerský kurz na FTVŠ v Bratislave. Potom to už nabralo rýchly spád a od roku 2019 sa venujem už len trénovaniu na „plný úväzok“.

 

Šesť sezón ste pôsobili v rodnej Skalici, kde ste sa okrem seniorského hokeja venovali aj mládeži. Aké sú najväčšie rozdiely v tréningu brankárov mládeže a seniorov?
Rozdiely sú dosť veľké. Taký najväčší by som videl v tom, že v mládežníckych kategóriách môžete brankára „formovať“ a vychovávať viacero sezón. Do kategórie Juniori a Dorast sa kladie dôraz hlavne na rozvoj hráča bez tlaku na výsledky. V týchto dvoch kategóriách sa už treba pozerať aj na výsledky, keďže v záujme klubu v Skalici (a teraz aj vo Zvolene) bolo/je vždy hrať v extralige. V seniorskej kategórii už často „dostanete“ hotového brankára, ktorý už má svoj štýl, svoje návyky a tam je to skôr už o práci na drobných detailoch v jeho hre, o udržaní si psychickej pohody v prostredí, kde sa kladie dôraz na výsledky.

 

Aké leto čaká mládežníckych brankárov pod vaším vedením?
Verím, že zaujímavé, plné roboty, ale hlavne zábavy. Spolu s  trénerom Peťom Ševelom budeme trénovať všetky kategórie od 5. šht po juniorov. Letná príprava bude v podstate rozdelená do dvoch častí, kedy hlavne v tej prvej časti (máj a jún) bude príprava zameraná na koordináciu svojho tela, posilnenie stabilizačného systému (core), rozvoj agility a celkovej koordinácie ruky-nohy-oči. Pôjde o to, aby sa brankári naučili vnímať svoje telo, zapájať správne svalové partie, kde výsledkom by malo byť, že oni budú ovládať svoje telo, a nie telo ich. Druhá časť letnej prípravy už bude viac aj o práci na ľade, kde bude priestor na zlepšovanie korčuľovania a techniky pohybu pri zákrokoch. Samozrejme, vždy sa budeme snažiť o to, aby naše tréningy boli zábavné, resp. budeme sa snažiť ukryť drinu pod uvoľnenú atmosféru a zábavu. Hlavne pri tých mladších kategóriách to „musí“ byť všetko zábavnou formou.

 

Ako sa líši tréning brankárov od klasického tréningu hráčov?
Hlavné rozdiely sú v špeciálnych brankárskych tréningoch na ľade, kde je potrebné pracovať pre brankára tak, aby na tréningu dostal čo najmenej gólov, aby uveril a presvedčil sa, že veci, ktoré trénujeme, naozaj fungujú a nerobíme ich preto, lebo to tvrdí a káže tréner. Je to veľmi náročné aj pre strelcov na tréningu, kde sa aj oni musia „prepnúť“ do módu, že pracujú pre brankára, že musia mať správne načasovanie strely, vystreliť tam, kde treba, v potrebnej razancii.

 

Tréningové metódy v hokeji momentálne veľmi rýchlo napredujú. Je to tak aj v prípade brankárov? Sú nejaké špecifické oblasti, na ktoré sa snažíte v tréningoch zameriavať?
Toto je téma na veľmi dlhú debatu. Áno, aj v brankárskom svete sa tréningové metódy neustále vyvíjajú, mne osobne najviac imponuje trend, akým trénujú a chytajú fínski brankári. Sú výborní korčuliari, detailne ovládajú techniky, sú aktívni v bráne. Toto sú oblasti, ktoré sa snažíme aj my prenášať do našich tréningov. Za veľké špecifikum však považujem práve to, čo sa nedá veľmi natrénovať, a to je, aby sa brankári snažili čítať hru, vnášali do chytania kus svojej živelnosti, aby neboli len vydrilovaní roboti, ktorí síce dobre vyzerajú, ale nič nechytia.

 

Tréner Peter Kosa v nedávnom rozhovore hovoril o predávaní skúseností zo stáží ďalším trénerom. Napreduje podľa vás komunita trénerov brankárov na Slovensku?  
Komunita trénerov brankárov je niečo, na čo môžeme byť na Slovensku naozaj hrdí. Projekt VTB (Výcvikový tábor brankárov), ktorý má pod patronátom SZĽH v podobe Janka Lašáka, je skvelý počin, kde sa vždy stretávajú brankári/brankárky z celého Slovenska vo veku od cca 15 do 20 rokov, ale aj tréneri. Tu okrem trénovania s brankármi na ľade si aj medzi trénermi vymieňame informácie, vzdelávame sa, učíme sa. Často máme Zoom prednášky s významnými osobnosťami z oblasti športu, mentálneho koučingu, spomeniem napr. Zdena Cháru, Peťa Bondru, Jana Muhlfeita, Daga Paloviča.

 

U brankárov je veľmi dôležitá aj mentálna sila. Ako vnímate tento aspekt vy a čo sa snažíte naučiť brankárov v tomto smere?
Veľmi dôležitá. Fyzická a mentálna príprava sú vlastne spojené nádoby, ktoré sa vzájomne ovplyvňujú. Po fyzickej stránke sa často „dotýkame“ svojho maxima, ale  mentálna stránka veci je oblasť, kde sú obrovské rezervy. Mentálna oblasť prípravy je niečo, čo ma veľmi zaujíma, mám prečítané z tejto oblasti viacero kníh od rôznych autorov, kde myšlienky, ktoré ma zaujmú, sa snažím prenášať na brankárov tak, aby ich vedeli využívať nielen počas tréningu alebo zápasu, ale aj v bežnom živote. Zjednodušene povedané, snažím sa „vychovávať“ brankárov tak, aby boli slušní a sebavedomí ľudia, aby sa nebáli chýb a zlyhaní. Na ľade o brankároch veľa vypovedá ich reč tela, ktorá, či už vedome alebo podvedome, ovplyvňuje aj výkon spoluhráčov, resp. súpera. 

 

V Skalici ste mali možnosť trénovať aj nádejného Adama Gajana. V čom je najväčší rozdiel medzi ním a ostatnými brankármi a ako vidíte jeho šance na tohtoročnom drafte?
Áno, s Adamom som spolupracoval 2 roky v Skalici. Najväčší rozdiel bol v tom, že Adam bol/je/aj bude mimoriadne pracovitý človek, ktorý má obrovskú vášeň pre hokej a podriaďuje hokeju celý svoj život. Šance na drafte (dúfam, že to nezakríknem) vidím naozaj optimisticky a verím, že bude medzi top brankármi, ktorí budú vybraní v tohtoročnom drafte! Otázka je len, kedy sa niektorý tím osmelí vybrať brankára.